ميم
0

زیره برای لاغری | تفاوت در لاغری با زیره سبز و سیاه

زیره برای لاغری | تفاوت در لاغری با زیره سبز و سیاه
بازدید 866

زیره برای لاغری

میم

مدت هاست که شور  زیره برای لاغری در بین مردم رایج شده است. زیره مانند بسیاری از ادویه های دیگر قرن ها به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که زیره تاثیرات زیادی بر بدن دارد.

زیره و خواص آن برای بدن

زیره ادویه ای است که معمولا برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می کنیم، مطمئنا همه آشپزها می دانند که باید طعم خانگی زیره را به خانه و آشپزخانه خود اضافه کنند! اگر خواص مفید این دانه های سیاه و سبز کوچک را می دانستید، حتما آنها را در برنامه غذایی خود قرار می دادید. زیره به عنوان یکی از سالم ترین ادویه ها شناخته می شود و یکی از محبوب ترین فواید آن این است که به راحتی می تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. مطالعات نشان داده است که زیره علاوه بر خواص زیره برای لاغری  ، فواید بسیاری برای سلامتی بدن و بهبود سیستم گوارشی دارد و در گذشته به عنوان یک داروی سنتی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. بنابراین مصرف منظم زیره می تواند یکی از بهترین گزینه ها هم برای کاهش وزن و هم برای بهبود سلامت شما باشد.
  • آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه خطر ابتلا به سرطان، مشکلات قلبی عروقی، التهاب و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
  • دانه های زیره رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  • علاوه بر این گفته می شود که زیره برای تقویت معده مفید است.
برخی از مطالعات ادعا می کنند که افزودن زیره برای کاهش وزن به رژیم غذایی راه خوبی برای کاهش وزن است. البته فقط یک غذا یا ادویه جادویی برای کاهش وزن ندارد. در هر صورت، برای کاهش وزن، باید میزان کالری مصرفی خود را تغییر دهید. افزودن زیره سبز به غذاها منجر به کاهش وزن قابل توجهی نمی شود، اما افزودن آن به یک رژیم غذایی متعادل و کم کالری می تواند به کاهش وزن کمک کند.

تفاوت زیره سبز و سیاه برای لاغری و کاهش وزن

زیره مانند برخی ادویه ها قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع مشکلات و بیماری ها شناخته می شود و حتی طب سنتی نیز از آن استفاده می کند. بسته به ماهیت غذا و بدن هر فرد، استفاده از هر نوع زیره برای لاغری  تاثیر متفاوتی بر بدن دارد. اما زیره ادویه ای است که مانند گشنیز و رازیانه ادویه دانه ای محسوب می شود. ممکن است از شما سوال شود که کدام نوع زیره تاثیر بهتری در کاهش وزن دارد. و آیا مزایای زیره سیاه بیشتر است یا سبز؟ جالب است بدانید که هر دو نوع جدای از خواص دارویی خوب برای کاهش وزن شما مفید هستند. توصیه طب سنتی برای مصرف زیره این است که اگر بدنتان گرم است، یعنی مزاج صفراوی یا صفراوی، زیره سبز مفید است، اما اگر سردتان است و مزاجتان بلغمی یا تیره است، زیره سیاه را انتخاب کنید.    
تفاوت زیره سبز و سیاه برای لاغری و کاهش وزن

تفاوت زیره سبز و سیاه برای لاغری و کاهش وزن

چطور زیره باعث لاغری می شود؟

در مورد زیره برای لاغری این دانه  حاوی ترکیبی به نام فیتوسترول است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند. شاید به همین دلیل است که در تحقیقات گروهی که زیره سبز مصرف می‌کردند، سطح کلسترول و چربی خون کمتری داشتند. دلیل دیگری که گفته می شود زیره برای کاهش وزن مفید است این است که زیره مانند سایر ادویه ها بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، افزایش تندی غذا باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. اگرچه اثر این ماده ضعیف است اما در صورت ترکیب با روش های دیگر به کاهش وزن کمک می کند. ادویه زیره بسیار کم کالری است. دو قاشق چایخوری فقط 16 کالری دارد. این مقدار کالری زیره را به یکی از گزینه های عالی برای طعم دادن به غذا بدون افزایش کالری دریافتی روزانه تبدیل می کند. زیره حاوی یک ماده فعال به نام تیموکینون است. این ماده شیمیایی طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش وزن بدن کمک می کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال های آزاد به سم زدایی بدن کمک می کند و با کمک به سلول های بدن در پاسخ به انسولین و گلوکز، سطح قند خون را پایین نگه می دارد.  

عملکرد زیره سیاه برای لاغری و کاهش وزن

دانه های کالونجی یا زیره سیاه برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. شاید باور نکنید، اما فقط یک مشت از این دانه ها می تواند در کاهش وزن بدن معجزه کند. خوب است بدانید که این دانه ها سرشار از فیبر هستند، بنابراین زودتر احساس سیری می کنند و از پرخوری جلوگیری می کنند. افزودن تنها یک قاشق غذاخوری زیره سیاه به غذا، ارزش غذایی غذای شما را افزایش می دهد.  
عملکرد زیره سیاه برای لاغری و کاهش وزن

عملکرد زیره سیاه برای لاغری و کاهش وزن

نحوه استفاده از زیره سیاه برای لاغری

حالا که با خواص زیره سیاه برای لاغری آشنا شدید. خوب است چند روش ساده برای استفاده از آن پیشنهاد کنید. در واقع با رژیم زیره سبز می توانید در کمترین زمان به کاهش وزن دلخواه برسید:

کلونجی را با آب، لیمو و عسل مخلوط کنید

برای لاغری با زیره مقداری آب لیموترش را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، سپس چند دانه  را مانند قرص در کف دست خود قرار دهید و با یک لیوان آب گرم ببلعید. در نهایت یک قاشق عسل بخورید تا به هضم زیره کمک کند.

زیره سیاه با لیمو

در مورد  زیره برای لاغری  مقداری دانه زیره سیاه را در ظرفی بریزید و آب لیمو را روی آن بمالید تا آب لیمو سطح زیره را بپوشاند.سپس این ظرف را در آفتاب بگذارید تا دانه ها خشک شوند. این فرآیند خشک کردن زیره و لیمو ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. 8 تا 10 دانه از این دانه ها را دو بار در روز مصرف کنید. بعد از یک هفته به طور شگفت انگیزی متوجه کاهش چربی شکم خواهید شد.  

زیر سیاه با آب و لیمو و عسل (روش دیگر)

آب یک لیمو را در یک لیوان آب گرم بریزید. حالا مقداری دانه سیاه خرد شده به آن اضافه کنید. مراقب باشید هر بار فقط 3 یا 4 دانه زیره به آن اضافه کنید، زیرا مصرف زیاد زیره سیاه می تواند دستگاه گوارش شما را تحریک کند، به عنوان مثال منجر به یبوست شود. حالا یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و سپس بنوشید.این معجون به راحتی چربی های شکم را آب می کند و به شما کمک می کند تا شکم صافی را که همیشه آرزویش را داشتید به دست آورید.  

ادویه زیره سیاه در غذا

برای  لاغری با زیره می توانید مقداری سبزی سرخ کرده و دانه های کلونجی را به آن اضافه کنید. همچنین اگر زیره سیاه را به عنوان ادویه به سالاد خود اضافه کنید طعم و عطر مطبوعی خواهد داشت. به علاوه، از مزایای سلامتی آن نهایت استفاده را برده اید. جالب است بدانید که تنها یک قاشق از دانه های کلونجی می تواند به روشی کاملا ایمن و طبیعی وزن شما را کاهش دهد.یک نکته مهم: هنگام استفاده از دانه های زیره سیاه، یک قانون کلی را در نظر بگیرید. هرگز بیش از سه تا پنج دانه در هر وعده مصرف نکنید. زیرا می تواند باعث اختلال پیتا در بدن شود. «پیتا دوشا» در سانسکریت به معنای صفرا یا آب پنیر است. این ماده دمای بدن، متابولیسم، هضم و متابولیسم را کنترل می کند. زنان باردار نیز باید در استفاده از زیره سیاه احتیاط کنند. زیرا ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد بدن آنها شود و در نتیجه منجر به سقط جنین شود.

خواص زیره سبز برای لاغری

زیره سبز را می توان به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش وزن استفاده کرد. بنابراین، با خوردن روزانه دانه های زیره یا نوشیدن آب زیره، می توانید به راحتی چربی اضافی شکم یا کل بدن خود را در عرض 15 تا 20 روز از دست بدهید. طی آزمایشی که بر روی 80 زن دارای اضافه وزن انجام شد، این زنان به دو گروه تقسیم شدند: «گروهی که زیره  سبز مصرف می‌کردند» و «گروهی که رژیم کاهش وزن داشتند». در نهایت، مشخص شد که گروهی که به طور منظم زیره سبز را به صورت روزانه مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که فقط رژیم کاهش وزن داشتند، کاهش وزن قابل توجهی داشتند.

روش های تهیه ترکیب های مختلف زیره برای لاغری

1- دانه های زیره سبز

دو قاشق غذاخوری زیره را از شب قبل به مدت 5 تا 6 ساعت در آب خیس کنید. سپس دانه ها را بجوشانید و از صافی رد کنید. حالا مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. این دمنوش لاغری را هر روز صبح به مدت دو هفته بنوشید.

2- پودر زیره و ماست

یک قاشق چایخوری پودر زیره را با یک قاشق چایخوری ماست مخلوط کرده و به مدت 15 روز هر روز بعد از غذا میل کنید.

3- دمنوش زیره برای لاغری

برای تهیه دمنوش زیره، یک فنجان آب را با پودر زیره بجوشانید. برای طعم بهتر می توانید مقداری نمک به این مخلوط اضافه کنید. این نوشیدنی را بعد از هر وعده غذایی به مدت 20 روز بنوشید.  
روش های تهیه ترکیب های مختلف زیره برای لاغری

روش های تهیه ترکیب های مختلف زیره برای لاغری

 زیره سبز علاوه بر کاهش وزن، فواید دیگری نیز دارد

که عبارتند از:

1- بهبود هضم

سنتی ترین استفاده از زیره برای بهبود سوء هاضمه است. نتایج تحقیقات ادعا می کند که علاوه زیره برای لاغری  هضم غذا را تقویت می کند. به عنوان مثال، زیره باعث افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی و سرعت هضم غذا می شود. زیره باعث افزایش ترشح مخاط از کبد می شود. مخاط به هضم چربی ها و برخی مواد مغذی در روده کمک می کند.

2- کمک به هضم

نه تنها زیره برای لاغری بلکه برای کمک به هضم غذا و جلوگیری از نفخ بسیار مفید است. زیره با تحریک غدد مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها هضم را تسهیل می کند. تورم شکم باعث درد و فشار در این ناحیه می شود. زیره به کاهش این فشار و درد شکم کمک می کند.

3- درمان بواسیر

علاوه بر کاربرد زیره برای لاغری در درمان هموروئید که  معمولاً به دلیل افزایش فشار بر وریدهای مقعد و رکتوم ظاهر می شود که باعث تورم، درد و خونریزی می شود. نقش دارد. زیره فیبر بالایی دارد و این فیبر به طور طبیعی سیستم گوارشی را تحریک می کند، هضم غذا را بهبود می بخشد و هموروئید را درمان می کند. دانه زیره علاوه بر خواص ضد قارچی و ضد میکروبی، عفونت ناشی از هموروئید را درمان می کند.

4-تقویت سیستم ایمنی

زیره دارای ویتامین C است و استفاده از آن به عنوان ادویه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین برای افرادی که به دلیل استرس سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار مفید است. استفاده از غذاهای حاوی ویتامین C در کاهش فشار خون، خطر حمله قلبی و سکته مغزی و مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می شود بسیار موثر است.

5- جبران کم خونی

دانه های زیره به طور طبیعی سرشار از آهن هستند. یک قاشق چای خوری زیره آسیاب شده حاوی 1.4 میلی گرم آهن است. کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای است که حدود 20 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان برای رشد به آهن و زنان جوان برای جایگزینی خونی که در دوران قاعدگی از دست می دهند نیاز دارند.

6- از گرفتگی عروق جلوگیری می کند

زیره حاوی ترکیبات گیاهی بسیاری از جمله ترپن ها، فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است که با فواید بالقوه برای سلامتی مرتبط هستند.بسیاری از اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و در نتیجه از گرفتگی عروق، بیماری قلبی و التهاب دیابت جلوگیری می کنند.

7- بهبود دیابت

برخی از ترکیبات زیره به بهبود بیماران دیابتی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های زیره برای افرادی که اضافه وزن دارند و دیابت دارند بسیار موثر است. یکی از راه هایی که دیابت به سلول های بدن آسیب می زند، محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته است. این مواد مضر زمانی ایجاد می شوند که قندها به پروتئین ها متصل می شوند و عملکرد آنها را مختل می کنند. محصولات نهایی گلیکاسیون یکی از علل آسیب به چشم ها، کلیه ها، اعصاب و رگ های خونی است.

8- کاهش کلسترول خون

زیره کلسترول خون را کنترل می کند. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف 75 میلی گرم زیره دو بار در روز به مدت 8 هفته باعث کاهش چربی های ناسالم در خون می شود.

9- پیشگیری از مسمومیت های غذایی

در گذشته از زیره برای حفظ مواد غذایی سالم استفاده می شد. بسیاری از ادویه ها از جمله زیره دارای خواص ضد میکروبی هستند که خطر مسمومیت غذایی و عفونت را کاهش می دهد. بسیاری از ترکیبات موجود در زیره باعث کاهش رشد باکتری های فساد می شود.در نهایت باید بگوییم که زیره برای کاهش وزن مفید است اما معجزه نمی کند. برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب پیروی کنید. زیره به کاهش وزن سریعتر کمک می کند. کاهش وزن با زیره در صورتی امکان پذیر است که همراه با رژیم غذایی سالم باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *