ميم
0

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها
بازدید 876

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها

میم

گاهی اوقات مصرف غذا نمی تواند نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف را تامین کند. بنابراین متخصصان تغذیه به افراد توصیه می کنند از ویتامین ها و مکمل های غذایی در برنامه غذایی خود استفاده کنند. بیشتر ویتامین ها و مکمل های غذایی به صورت شربت یا قرص در بازار موجود است و هر کدام دستورالعمل مصرف جداگانه ای دارند. بنابراین لازم است بهترین زمان مصرف ویتامین ها را بدانیم تا بهتر جذب سلول های بدن شوند.
نحوه جذب ویتامین ها و مکمل های غذایی تحت تأثیر مدت زمان مصرف است.زیرا این مواد می توانند بر عملکرد و متابولیسم بدن تأثیر بگذارند. مثلاً برخی ویتامین ها جذب غذا را سرعت می بخشند. بنابراین باید با هم مصرف شوند. غذا یا سایر قرص های خواب آور بخورید، بهتر است شب ها و قبل از خواب استفاده شود.
با توجه به اینکه ویتامین ها و مکمل های غذایی برای سلامت بدن مهم و ضروری هستند. و در صورت عدم مصرف صحیح می توانند برای بدن مضر باشند. اگر شما نیز از این مواد مغذی مفید در رژیم غذایی خود استفاده می کنید. و می خواهید بهترین زمان را بدانید. آیا باید ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف کنند؟

بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها

برای اینکه بدن انسان به درستی عمل کند، به 13 نوع ویتامین نیاز دارد که 9 نوع آن محلول در آب و 4 نوع محلول در چربی است.اگرچه ویتامین های مورد نیاز بدن در انواع غذاها یافت می شود. اما برخی از افراد برای تامین نیازهای تغذیه ای خود نیاز به استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی خاصی در طول روز دارند.
شما می توانید این مواد مغذی را در هر زمانی از روز مصرف کنید. اما برخی از آنها برای جذب بهتر در بدن باید در شرایط خاصی استفاده شوند. بنابراین خوب است بدانید بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی چه زمانی است تا بتوانید این مواد را جذب کنید.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها

بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها

بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب
ویتامین های محلول در آب برای جذب بهتر نیازی به مصرف با غذا ندارند، از جمله ویتامین های C و B. شما باید این ویتامین ها را به طور منظم مصرف کنید. زیرا برخلاف ویتامین های محلول در چربی، به راحتی در بافت های بدن ذخیره نمی شوند . و به دلیل محلول بودن در آب، مازاد آنها از طریق ادرار دفع می شود. ویتامین های محلول در آب به راحتی در بدن ذخیره نمی شوند، بنابراین برای حفظ سطح نرمال باید آنها را به طور منظم مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین C

این ویتامین عملکردهای حیاتی بسیاری در بدن دارد. از جمله حمایت از سیستم ایمنی سالم، انتقال دهنده های عصبی و سنتز کلاژن، و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.مکمل های ویتامین C با نام های اسید اسکوربیک، ویتامین C و ویتامین C نیز شناخته می شوند. و یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواد مغذی برای بدن هستند که معمولاً به صورت کپسول، قرص جوشان و قرص های جویدنی موجود می باشند.
مکمل های ویتامین C را می توان در هر زمانی از روز، با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. اما مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می تواند به کاهش عوارض جانبی احتمالی گوارشی ناشی از اسیدیته بالا کمک کند. به خاطر داشته باشید که ویتامین ها و مکمل های ویتامین C را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. زیرا این مواد مغذی به گرما و نور حساس هستند.
از آنجایی که مقادیر اضافی ویتامین C از بدن دفع می شود، افراد مجاز به مصرف دوزهای بالاتر از 1000 میلی گرم نیستند، مگر اینکه پزشک متخصص تشخیص دهد که فرد نیاز به درمان با دوز بالای ویتامین C دارد. میوه ها و سبزیجات مانند کیوی، توت فرنگی، پرتقال، پاپایا، فلفل قرمز و بروکلی حاوی ویتامین C هستند.

بهترین زمان مصرف ویتامین C

بهترین زمان مصرف ویتامین C

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B

ویتامین های خانواده B در درجه اول برای کاهش استرس و افزایش سطح انرژی استفاده می شود. و شامل 8 نوع ویتامین است که هر کدام عملکرد خاصی در بدن دارند.شما می توانید ویتامین های گروه B را به تنهایی یا با هم در قالب مکملی به نام کمپلکس مصرف کنید.از آنجایی که ویتامین های گروه B باعث افزایش سطح انرژی بدن می شوند.

بهترین زمان مصرف ویتامین های این گروه بعد از بیدار شدن از خواب است.علاوه بر این، ویتامین های B ویتامین های محلول در آب هستند. بنابراین می توانید این مکمل ها را هم با غذا و هم با غذا در هر زمانی از روز مصرف کنید. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که کمبود ویتامین B12 دارید، بهتر است این مکمل را صبح ناشتا و همراه با آب مصرف کنید تا بهتر عمل کند.

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B 

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B

بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی

برخلاف ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی برای جذب بهتر در بدن به چربی بستگی دارند. بنابراین توصیه می شود. ترکیبات محلول در چربی را همراه با وعده های غذایی حاوی چربی مصرف کنید. ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K در این گروه قرار دارند.
بهترین زمان مصرف ویتامین A
یکی از مشکلات رایج تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه کمبود ویتامین A است. که معمولاً به دلیل افزایش نیاز به این ماده حیاتی و یا کاهش جذب آن توسط سلول های بدن ایجاد می شود و این مشکل بسیاری را به وجود آورده است. مردم رنج می برند از کمبود ویتامین A، از جمله زنان باردار و شیرده، و افراد مبتلا به فیبروز کیستیک.بیشتر مکمل های ویتامین A مواد مغذی هستند. که به عنوان ویتامین A مشتق شده از جگر ماهی تولید می شوند. یا به عنوان کاروتنوئید ویتامین A به فروش می رسند. برای جذب بهتر مکمل‌های ویتامین A، می‌توانید آن‌ها را همراه با وعده‌های غذایی اصلی ناهار و شام حاوی غذاهای چرب مصرف کنید.
فراموش نکنید که در صورت رعایت یک رژیم غذایی متعادل و کافی، نیازی به مصرف مکمل های ویتامین A ندارید.زیرا طبق تحقیقات، مصرف دوزهای بالای ویتامین A در طول روز می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است از مصرف مکمل های ویتامین A با دوز بالا خودداری کنید و اگر پزشک تشخیص داد که بدن شما به ویتامین A با دوز بالا نیاز دارد، این مقدار را مصرف کنید.
زمان مصرف ویتامین D
ویتامین D برای رشد سلولی، سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است، اما متاسفانه، تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان دچار کمبود این مکمل غذایی هستند.شما می توانید این ویتامین را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما مصرف این مکمل ها همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی برای اطمینان از جذب بهینه ضروری است.
زمان مصرف ویتامین E
ویتامین E برای بهترین عملکرد سیستم ایمنی و جریان خون سالم ضروری است و به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن عمل می کند و یک مکمل غذایی محبوب محسوب می شود. این ماده مغذی در بسیاری از غذاها یافت می شود و کمبود آن نادر است، مگر اینکه فرد به بیماری های خاصی مانند سندرم روده کوتاه، بیماری کرون یا فیبروز کیستیک مبتلا باشد که در این صورت نیاز است از ویتامین E به عنوان مکمل غذایی استفاده شود.

زمان مصرف ویتامین E

زمان مصرف ویتامین E

متخصصان پزشکی به مردم توصیه می کنند که مکمل های ویتامین E را همراه با وعده های غذایی مصرف کنند. یک مطالعه در سال 2019 روی 27 زن نشان داد که وقتی چربی در طول روز مصرف می‌شد، جذب ویتامین E بهتر بود و این نشان می‌دهد که وقتی چربی کافی در وعده‌های غذایی وجود دارد، نیازی به مصرف ویتامین E با وعده‌های غذایی حاوی چربی نیست.
لازم به ذکر است که با وجود نیاز به ویتامین E، مصرف زیاد آن در قالب مکمل های غذایی ممکن است برای برخی افراد مضر باشد و مصرف دوزهای بالای این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان سالم افزایش دهد.بنابراین بهتر است قبل از گنجاندن این ویتامین در رژیم غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها  K

این ویتامین که یک ترکیب محلول در چربی است شامل ویتامین K1 یا فیلوکینون و ویتامین K2 یا مناکینون است و برای سلامت قلب و استخوان و همچنین لخته شدن خون ضروری است. از نظر بالینی، کمبود ویتامین K در بزرگسالان بسیار نادر است، به جز در افرادی که دارای اختلالات خونریزی و سوء جذب هستند یا داروهایی مصرف می کنند که می توانند در جذب ویتامین K اختلال ایجاد کنند.
زمان مصرف ویتامین‌های مختلف، از جمله ویتامین K، می‌تواند در هر زمانی از روز با یک وعده غذایی یا میان‌وعده حاوی چربی باشد. از آنجایی که بیشتر مردم این ویتامین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنند، مکمل های با دوز بالا معمولاً توصیه نمی شوند مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز شوند.
مصرف ویتامین K بی خطر است و عوارض جانبی خاصی ندارد، اما این مکمل ها می توانند با برخی از داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشند، بنابراین اگر از این داروها استفاده می کنید، بهتر است قبل از مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.به یاد داشته باشید که ویتامین K را جدا از ویتامین های محلول در چربی مانند E و A مصرف کنید، البته مصرف این مکمل همراه با ویتامین D برای بدن مفید است و باعث تقویت و بهبود سلامت استخوان ها و سطح طبیعی کلسیم در بدن می شود.
بهترین زمان مصرف ویتامین ها در بدنسازی برای ورزشکاران
ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که به هر دلیلی فعالیت بدنی زیادی انجام می دهند. ممکن است بیشتر از افراد عادی که فعالیت بدنی زیادی انجام نمی دهند. به ویتامین ها و مکمل های غذایی نیاز داشته باشند. بنابراین باید بهترین زمان مصرف ویتامین ها در بدنسازی را بدانید:

  • افرادی که فعالیت بدنی مانند بدنسازی انجام می دهند .باید ویتامین A را همراه با وعده های غذایی مصرف کنند. تا ویتامین A بهتر جذب شود.زمان مصرف مکمل های ویتامین C برای عضله سازی بهتر است. اگر 30 دقیقه قبل از صبحانه یا 2 ساعت بعد از غذا باشد یا با معده خالی مصرف شود.
  • بهتر است ورزشکاران و بدنسازان ویتامین B را قبل از ورزش و با معده خالی مصرف کنند. تا در تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های ورزشی موثر باشد.
  • بهترین زمان مصرف ویتامین E در بدنسازی بعد از ورزش و حین غذا است.بهتر است قبل از شروع ورزش و در حالی که مدتی از غذا خوردن می گذرد. و معده شما کاملاً پر نشده است.ویتامین هایی مانند B6 را که در تولید انرژی و کاهش استرس موثر هستند، مصرف کنید.
  • زمان مصرف مکمل های ویتامین D در بدنسازی به طور کلی باید با وعده های غذایی مصرف شود.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین ها در بدنسازی برای ورزشکاران

بهترین زمان مصرف ویتامین ها در بدنسازی برای ورزشکاران

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *